back to top
luni, mai 20, 2024
More

    Strategii eficiente pentru a-ți îmbunătăți stima de sine

    Descoperă câteva sfaturi pentru a-ți consolida stima de sine

    Stima de sine susține sănătatea emoțională într-un mod semnificativ. „Stima de sine se referă la evaluarea subiectivă generală a unei persoane asupra propriei valori, abilități, calități și caracteristici,” explică neuropsihologul Sanam Hafeez. Stima de sine este foarte personală și este afectată de educație, cultură, și chiar vârstă și etapele vieții.

    Există anumite tendințe generale persistente. Pentru mulți oameni, stima de sine scade în timpul adolescenței, înainte de a se îmbunătăți și stabiliza în timpul tinereții și a vârstei adulte mijlocii, când „sentimentul de sine” al unei persoane, capacitățile și realizările devin mai clare, explică dr. Hafeez (susțin cercetările).

    Dar, lucruri precum problemele de sănătate, care pot împiedica independența personală, și schimbările în statutul ocupării forței de muncă, care pot duce la scăderi ale veniturilor și stabilității economice, au fost asociate cu scăderea stimei de sine mai târziu în viață, conform altor cercetări.

    Așadar, iată câteva modalități de a-ți îmbunătăți stima de sine pentru o mai bună sănătate emoțională în general:

    Caută validarea în interior, nu în exterior
    Deși căutarea validării externe este comună și (în funcție de sursă) poate fi utilă, este important să te întorci și la validarea internă. Alocarea timpului pentru a reflecta asupra și a evalua propriile trăsături și abilități pozitive te poate ajuta să începi să dezvolți discursul interior pozitiv care îmbunătățește în cele din urmă stima de sine. „Reflectă asupra punctelor tale forte, valorilor și realizărilor tale. Recunoaște trăsăturile tale unice și îmbrățișează-ți individualitatea,” spune Angela Ficken, un psihoterapeut în practică.

    Poți începe cu lucruri mici, cu o singură frază de genul „Sunt foarte bun la …” și să construiești de acolo. „Concentrează-te pe punctele tale forte în loc să te concentrezi pe defecte sau slăbiciuni percepute. Identificarea și recunoașterea punctelor tale forte poate îmbunătăți stima de sine prin promovarea unui sentiment de competență și valoare de sine.”

    Sursă imagine <a href=httpwwwCanvacom target= blank rel=noreferrer noopener>Canvacom<a>

    Oprește dialogul intern negativ
    Este la fel de important să oprești dialogul intern negativ. Este ușor să intri într-un ciclu de auto-vinovăție atunci când ceva nu merge exact cum ai planificat. Să te prindzi gândind astfel și să-ți schimbi dialogul intern te poate ajuta să prioritizezi creșterea în locul perfecțiunii. Dialogul intern negativ nu este întotdeauna o auto-critica a caracteristicilor sau trăsăturilor specifice. Poate fi și o perspectivă asupra posibilității ca ceva să fie posibil sau că ești capabil să atingi un obiectiv pe care îl dorești.

    Cercetările sugerează că dialogul intern pozitiv poate duce la îmbunătățirea stimei de sine și a bunăstării emoționale. În loc să spui „Nu pot face asta”, încearcă să spui „Pot face asta, trebuie doar să iau totul pas cu pas.”

    Stabilește obiective realiste
    Stabilirea și atingerea obiectivelor poate fi o modalitate de a dezvolta stima de sine, deoarece poți vedea cum se extind capacitățile tale. Dar, este incredibil de important să stabilești obiective realiste și realizabile, adică obiective care, conform cercetărilor, sunt moderat dificile de atins, dar nu imposibil de realizat.
    Cercetările arată că stabilirea de obiective SMART (SMART înseamnă Specific, Măsurabil, de Atins, Realist și bazat pe Timp) și realizarea obiectivelor sunt legate de creșterea stimei de sine și a bunăstării.

    Este important să-ți amintești să-ți sărbătorești realizările (mari și mici) pe parcurs. Recunoașterea „victoriilor” îți permite să construiești un rezervor de realizări în care poți să te scufunzi și să le recunoști atunci când practici dialogul intern pozitiv.

    Sursă imagine <a href=httpwwwCanvacom target= blank rel=noreferrer noopener>Canvacom<a>

    Exersează compasiunea față de sine
    Nu în fiecare zi sau situație vei avea un „succes”, ca să zicem așa, și este important să știi cum să-ți acorzi grație și compasiune atunci când viața nu merge conform planului. „Cu compasiunea față de sine, îți oferi amabilitate. Adesea suntem mult mai duri cu noi înșine decât cu alții. Compasiunea față de sine poate duce la mai puține comparații cu alții, mai multă deschidere și mai puțină ruminație asupra sinelui,” spune Kate O’Brien, un psihoterapeut și terapeut de arte creative.

    Conform unui studiu publicat în 2012 în Society for Personality and Social Psychology Bulletin, exercitarea compasiunii față de sine după un eșec poate în cele din urmă să te facă mai probabil să „reiei frâiele” și să continui să încerci. În studiu, cei care au practicat compasiunea față de sine după un eșec la test au fost mai predispuși să studieze mai mult înainte de un test ulterior, conducând în cele din urmă la o probabilitate crescută de a trece testul.

    Înconjoară-te cu oameni care te susțin sincer
    Deși stima de sine este în cele din urmă despre felul în care te vezi și vorbești cu tine însuți, mesajele pozitive de la ceilalți, precum și expunerea la persoane care radiază o stima de sine sănătoasă te pot ajuta să te vezi într-o lumină îmbunătățită sau diferită.

    Asta și pentru că cercurile sociale pot ajuta la perpetuarea obiceiurilor, pozitive și negative, au descoperit cercetările. Dezvoltarea relațiilor cu persoanele care te încurajează să-ți urmărești interesele și abilitățile unice, și care adoptă o mentalitate de creștere, în locul unei mentalități stagnante, poate fi utilă.

    Sursă imagine <a href=httpwwwCanvacom target= blank rel=noreferrer noopener>Canvacom<a>

    Fii activ
    Nu trebuie să fii un atlet sau un fanatic al exercițiilor fizice pentru a beneficia de pe urma exercițiilor regulate. A fi activ în mod regulat (chiar și doar să faci o plimbare de 30 de minute în cea mai mare parte a zilelor săptămânii) poate avea efecte pozitive asupra stimei de sine. „Exercițiul regulat a fost demonstrat că îmbunătățește starea de spirit și stima de sine, precum și să reducă stresul și anxietatea,” referindu-ne la cercetările publicate în 2020 în International Journal of Sport and Exercise Psychology.

    Asigură-te că dormi suficient
    Aproape orice obicei care îmbunătățește îngrijirea de sine și sănătatea generală poate avea un impact pozitiv asupra stimei de sine. O modalitate sigură de a te ajuta să te simți mai bine în general este să te asiguri că dormi suficient. „Obținerea unui somn mai bun poate ajuta la îmbunătățirea stării de spirit și funcției cognitive, ceea ce poate, la rândul său, să îmbunătățească stima de sine. De asemenea, poate îmbunătăți nivelurile de energie și reduce iritabilitatea.” De fapt, un studiu publicat în International Journal of Behavioral Medicine în 2012 a găsit o legătură clară între durata somnului, calitatea somnului, optimism și stima de sine.

    Citește și: Sfaturi pentru un somn odihnitor și calitativ

    Dezvoltă noi abilități
    Dezvoltarea personală care îți dă încredere în abilitățile tale, fie acasă, la locul de muncă sau în relațiile tale, poate stimula stima de sine. „Dezvoltarea de noi abilități poate crește sentimentele de competență și realizare, ceea ce poate ajuta la stimularea stimei de sine.” Acest lucru promovează sentimente de realizare, satisfacție și respect de sine pozitiv.

    Un studiu publicat în 2018 în Frontiers in Neuroscience a constatat că adulții mai în vârstă care și-au dedicat timp pentru a învăța o limbă străină au experimentat o serie de beneficii, inclusiv îmbunătățiri ale stimei de sine, funcționări cognitive și mai multe oportunități pentru interacțiune socială.

    Acordă timp lucrurilor care îți plac
    S-ar putea să sune ca un lucru evident, dar faptul de a face lucruri care te fac să te simți bine te va ajuta să te simți bine și în legătură cu tine însuți. „Participarea la activități plăcute s-a dovedit a fi o modalitate eficientă de a îmbunătăți sănătatea emoțională în general, sporind astfel stima de sine și valoarea de sine.” Cercetarea în rândul adulților mai în vârstă susține aceste afirmații.
    Așadar, amintește-ți că alocarea timpului pentru hobby-ul tău preferat, este importantă pentru îngrijirea sănătății tale mintale.

    Sursă imagine <a href=httpwwwCanvacom target= blank rel=noreferrer noopener>Canvacom<a>

    Ia în considerare să vorbești cu un terapeut
    Stima de sine este influențată de situațiile și experiențele cu care te confrunți pe parcursul vieții tale, în special în mediul familial și cultural în care ai fost crescut.
    „Poate fi util să explorezi traumele și prejudiciile aduse stimei de sine din trecut. Lucrul cu un terapeut de sănătate mentală poate fi benefic pentru a explora cum a început și cum să lucrezi la aceasta,” sugerează Lisa Lawless, psihoterapeut și CEO la Holistic Wisdom.

    Stima de sine este o comoară prețioasă, iar îngrijirea sa este crucială pentru sănătatea noastră mentală și emoțională. Prin aplicarea acestor strategii practice și eficiente, putem începe să construim o relație mai sănătoasă cu noi înșine și să ne consolidăm încrederea în propriile noastre capacități. Fiecare pas mic în direcția auto-descoperirii și auto-aprecierii este un pas important către o viață mai împlinită și mai fericită.
    Îți dorim succes pe drumul tău către o stima de sine puternică și înfloritoare!

    Sursa: Everydayhealth.com

    Andreea Oancea
    Andreea Oanceahttps://happytv.ro/
    Exploratoare a cuvintelor și visătoare neobosită, iubitoare de frumos, practic și sens în fiecare pagină a vieții cu toate nuanțele ei.

    Lasă un răspuns

    Citește și ...

    spot_img